Conclusie materiaaltest:
2. Het is wel vrij zwaar, maar als je het genoeg bijschuurt en eventueel binnenin uitdremelt krijg je een veel lichter geheel die toch makkelijker in de lucht te houden is.
3. Het is niet impactbestendig, tijdens een crash kan het schuim breken.
4. Een balsavleugel is eenvoudig te maken
5. Het balsahout is mooi in profiel te schuren op de schuurband
6. De 'massieve' vleugel was te zwaar om echt te zweven.
Uitleg materiaaltest:
Hier wou ik de combinatie testen door een vlieger te construeren met een romp uit schuim en vleugels uit balsahout. Dit zijn beide lichte materialen en ze zijn makkelijk vorm te geven, waardoor je ze aerodynamisch goed kan vormen.schetsen vorm voor de romp.
Opbouw romp:
maken vleugel uit balsahout:
hier heb ik eerst een dikker plaat genomen, hierop een dun latjes balse gekleefd en daarbovenop nog een dunne plaat balsa gelegd. Dit mooi rondgeschuurd op de schuurband om zo een goed vleugelprofiel te krijgen.
Resultaat:
moeilijkheid: balsahout proper aan het schuim kleven. Dit lukt met het lijmpistool, maar ik wou een verstelbare vleugel. Ik heb dus veel tape rond de romp gedraaid om te zorgen dat de vleugel stabiel bleef hangen.
Testvlucht:
1. De vleugel stond slecht gepositioneerd waardoor de vlieger totaal niet goed vloog.
2. De vlieger 'vliegt' al beter, hier merk je wel dat het schuim de vlieger zeer zwaar maakt en de balsa niet voor genoeg lift kan zorgen.
3. Ik heb daarna de romp versmald om het gewicht lager te maken. Ook kreeg ik de tip van Katrijn om de romp open te snijden en deze lokaal uit te dremelen om zo het gewicht te reduceren. Alles samen zorgde ervoor dat de vlieger minder woog, maar uiteindelijk werd het schuim te fragiel en brak de vlieger. Aangezien mijn vliegtuig wel tegen een stootje moet kunnen is schuim geen geschikt materiaal omdat het de schokken niet meer kan opvangen als het fijn geschuurd wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten