Testen aandrijving

Persoonlijke voorkeur:

Ik heb uiteindelijk gekozen om het bij een 'gewone' worp te houden, dit kon ik het best controleren en was het best in evenwicht met het zweven van het vliegtuig. Wanneer ik andere aandrijvingsvormen testte had ik telkens het probleem van te veel lift en wanneer ik dit tegenwerkte door verzwaring zweefden de vlieger niet meer.

Enkele mogelijkheden opgesomd:

Afschieten

  • boog
  • kruisboog
Je mag onderaan je vliegtuig niet te veel romp hebben anders kan dit in de weg zitten tijdens het afschieten en kan dit ook stroppen.

Test kruisboog: 





Deze testen waren veelbelovend, maar teleurstellend. Mijn vogel zweefde wanneer ik deze zelf de lucht in gooide. Maar wanneer deze met extra kracht de lucht ingetrokken werd door de boog dan was er enorm veel extra lift. Om dit tegen te gaan verzwaarde ik de vogel heel wat, daardoor ging hij mooi de lucht in tot op een hoogte van +-6m.
Maar dan kwam de negatieve kant van de verzwaring naar boven, de vogel zweefde totaal niet meer. Hij stortte gewoon naar beneden. Het werd dus kiezen: "boog en gewicht" of "geen boog en zorgen dat de vogel zou zweven".

Propellor

  • rubberband plane
Ik vond het werken met rekkers een heel creatieve en toffe oplossing, maar ik zag dit niet te gebruiken in mijn ontwerp. De rekker was moeilijk te controleren (aantal opwindingen) en na een aantal keer opwinden sprongen ze ook vaak kapot. Je had er dus niet echt controle over. Ook was het moeilijk om de propellor gelijktijdig te laten afdraaien, het kwam er op neer dat die zich de eerste seconden super hard afdraaide en veel licht creeërde. Daarna was er geen kracht meer.


Afschieten met wegvallende balast (tip Jurgen)




Ik monteerde op mijn testvliegtuig (balsa + kadapak) de top van een fles. Hierin kon ik dan een gewichtje aanbrengen die tijdens de vlucht zou wegvallen, waarna het vliegtuig mooi zou kunnen verderzweven.



In het filmpje kan je zien dat het gewichtje zeer positief is en dat het zorgt voor die extra kracht die zorgt dat de vlieger hoger komt. Maar daarna faalt het idee. Wanneer het gewichtje eruit is crasht de vlieger eigenlijk gewoon weer naar beneden zonder dat hij terug begint te zweven.

extreme vormen

  • Waterraket
  • blaaspijp
  • magneetmotor
  • ...

Menselijke worp

Heeft genoeg kracht om te starten en je kan de werphoek en kracht perfect aanpassen aan de situatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten